Vállalkozás indítása
Ha most tervezed indítani az Egyéni vállalkozásod - adózási formától függetlenül ezt az ellenőrző listát neked állítottam össze.
1, piackutatás
Gyakran előfordul, hogy szerelembe esünk a saját ötletünkkel és elmarad a valódi igényfelmérés. Azért ez az első lépés a listában mert fontos! Mivel energiát, időt és pénzt fektetsz egy vállalkozási ötletbe előtte meg kell győződnöd róla, hogy profit képes lesz-e.
Hogyan csináld a piackutatást?
- Ideális esetben felismertél egy problémát, vagy találtál egy piaci rést, amire a TE terméked vagy szolgáltatásod megoldást tudna nyújtani.
- Nézzük meg az alábbi kérdéseken keresztül a kutatást
- a probléma létezik -> ez valós felmerült igény? van a megoldásra igény? milyen formában? >> kereslet
- nézd meg milyen megoldások vannak a piacon >> kínálat
- Az információ gyűjtést, a fentebb említett kérdések alapján kell elemezned. Ezek alapján tudsz döntést hozni.
- Infomációs csatorna lehet a social media felület, google trends, my bussiness
2,teljes körű tervezés
Már megbizonyosodtál róla, hogy az ötleted jó. Le kell ülnöd hogy meghatároznod az irányt. Mi a célod a vállalkozásoddal, mit szeretnél elérni és milyen megoldást kínálsz az embereknek? Mi a te küldetésed ami mentén haladsz, amit lebontasz kisebb egységekre - majd elvégzendő feladatokra.
- Eslő lépésben a stratégiai tervezésnél érdemes kezdeni
- mi a vállalkozásod víziója? >> ez ad keretet a működésednek
- Taktikai tervezés
- hogy valósítod meg a stratégiai terved?
- bontsd feladatokra, ez a cselekvési terved
- általában 1-5 éves intervallumra készítik
- Operatív tervezés
- mit teszel azért minden nap, hogy a terveidet elérd?
Az irány, az érték meghatározása nélkül a vállalkozásodban káosz lesz - a stratégiád nem lesz egységes, nehezebben lesz nyomon követhető a döntéseid hatása, így ha elveszíted a fókuszt a végén már te magad sem fogod tudni, hol csúszhattál el. A folyamatos tervezés - újra tervezés egy tanulható szokás, úgy csinálod ahogy neked beválik. Nincs egyfajta "jó" vagy "rossz" tervezés.
3, könyvelő
Kell könyvelő az induláshoz vagy nem. Az oldalamon sokat beszélünk erről a témáról mindig újra felmerül. Sajnos érzékelhető sokszor a szakadék a vállalkozók és a könyvelők között. De ez ne ijesszen el és ez nem mindig van így, sőt egyre inkább javul a helyzet. A könyvelés is egy szolgáltatás a vállalkozó pedig a fizető ügyfél.
Én azt javaslom, mielőtt bármibe belekezdesz konzultálj egy számodra szimpatikus szakértővel. Egy tanácsadás díja 15-30 ezer Ft között mozog, de sok esetben ha később szerződést köttök kedvezőbb is lehet.
Egy jó könyvelő már az ötlet fázisban is tud neked segíteni. A tervezéshez is tud tanácsot adni, együtt átszámoljátok melyik vállalkozási és adózási forma a megfelelő a te egyéni személyednek és vállalkozásodnak megfelelően.
A tapasztalat azt mutatja, hogy ha nincs: az csak a jobbik eset ha adóoptimalizálási lehetőséget szalaszt el az egyéni vállalkozó, leggyakrabban viszont mulasztások történnek. Ami érthető, mert csak a könyvelő az, aki napi szinten foglalkozik az adózással és a számvitellel. Ő rendelkezik teljes rálátással a szabályokra ami folyamatosan változik és egy vállalkozáson belül is más-más helyzetekre más törvények vonatkoznak.
A lényeg, hogy ne ezt a kiadást spórold meg inkább egyeztess egy jó könyvelővel aki segít, hogy még eredményesebb és profitot termelő legyen a vállalkozásod. Így a könyvelési díj máris egy befektetés lesz számodra.
4, üzleti terv
Most már bele tudunk menni a részletekbe is. Használd az Üzleti terv sablonomat ami (gondolat ébresztő) kérdések sorozata, ha becsületesen végig csinálod - a pénzügyi tervezést is elkezdheted alaposabban átgondolni, illetve a marketing folyamatok tervezése is része az üzleti tervednek.
A működési, pénzügyi és marketing terv mind három önmagában nagy témakör. A tervezgetések lehetősége gyakorlatilag végtelen. Én hangsúlyozom mindig a tervezés fontosságát - de törekedj az egyensúlyra. Ne vessz el a részletekben de a főbb csapásvonalak mindenképp legyenek kijelölve és kidolgozva.
5, tevékenységi kör
Utána tudsz nézni az interneten, bár sajnos alapos kutatómunkát igényel, hogy megtudd egyes tevékenységekhez milyen végzettség vagy engedély szükséges. Egy szakember tud neked ebben segíteni de tájékozódni mindenképp érdemes neked is előtte.
6, ügyfélkapu
Szükséged lesz rá, ha még nincs most jött el az ideje, hogy megcsináld. Kormányablakba vagy önkormányzathoz kell bemenned személyesen. Ma már időpont foglalással viszonylag gördülékeny az ügyintézés.
7, székhely választás
Egyéni vállalkozás létrehozásához szükséged lesz egy székhelyre amit bejelentesz az adóhatóságnak - hivatalosan ez az a hely ahol a vállalkozásod tevékenykedik.
Lehet ez bármilyen a te neveden lévő ingatlan
Ha albérletben laksz és a főbérlőddel megtudod beszélni egy hozzájáruló nyilatkozat után ez lehet az albérlet címe is. Ez okozhat költségnövekedést a főbérlőnek mert az ingatlan egyben vállalkozás helyszíne is lesz, erről érdeklődni kell a területileg illetékes önkormányzatnál. A postaládára és az ajtóra is így mindenképp ki kell kerülnie a nevednek.
Ha ez a lakás a szüleid nevén van, akkor is kell a hozzájáruló nyilatkozat és minden igaz rá mintha albérlet lenne.
Választhatsz székhely szolgáltatót - aminek alaposan nézz utána mert ez egy bizalmi feladatkör. Régebben voltak ezzel visszaélések, körültekintően válassz. Ha ez sikerül, a székhely szolgáltató egy teljesen jól működő opció.
A vállalkozásod levelei, értesítői a bejelentett székhelyre érkeznek. Egy esetleges NAV ellenőrzés során is a székhelyként megjelölt címre mennek nézelődni.
8, kamarai regisztráció
székhelyed szerinti illetékes kamarához kell regisztrálnod a vállalkozás létrehozását követő 5 napon belül. Ennek van egy évente egyszeri 5.000 Ft-os hozzájárulási díja - amiért cserébe a kamara köteles neked díjmentesen gazdasági és pénzügyi kérdésekben tanácsadást biztosítani (ezért is említettem feljebb is, hogy nyugodtan fel lehet őket hívni és kérdezni tőlük) /2022.01.01-től mindenkinek ugyanoda kell utalnia a díjat, nincs eltérés a települések között!/
Hivatalosan ezek a szolgáltatások érhetőek el:
tanácsadás gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben; üzleti partnerkeresés és pályázatfigyelés
Gyakorlatban ezzel nem igazán szoktak élni a vállalkozások - de a díjat így is úgyis meg kell fizetni.
9, iparűzési adó
HIPA-ként szoktuk emlegetni mert Helyi iparűzési adó - ez egy helyi adó (a székhelyed szerint) amit az önkormányzatnak kell megfizetni. A HIPA maximális mértéke 2%, ettől eltérhetnek az önkormányzatok lehet kevesebb, és lehet adómentes is.
Az adó alapja a nettó árbevétel csökkentve az eladott áruk beszerzési értékével, az anyagköltséggel, közvetített szolgáltatások értékével és még néhány tétellel amibe most ne ássuk bele magunkat jobban.
Egyéni vállalkozóként is kell iparűzési adót fizetned!
Katás vállalkozóként van lehetőséged tételes adófizetést választani.
Figyelj mert a KATA vállalkozásod létrehozásától 45 napon belül be kell jelentkezned az (területileg illetékes) önkormányzatnál a tételes IPA alá. Másik lehetőség, hogy az adott évre vonatkozóan február 15-ig tudsz bejelentkezni vagy módosítani. Ha ezt nem teszed meg később nincs lehetőséged a változtatásra. (ezt nevezzük jogvesztő határidőnek.)
Ha nem jelentkezel be a tételes IPA elszámolás alá a normál rendszer szerint kell majd megállapítani és megfizetni az adót.
10, számlázó
Az online számlázó piac egyre növekszik, egymással versengenek a jobbnál jobb szolgáltatók a vállalkozók kegyeiért. A NAV felé pedig adatszolgáltatási kötelezettséged van, tehát ha kézzel állítod ki a számláidat mindig egyesével be kell pötyögnöd a NAV-nak. Míg a számlázó programok automatikusan küldik a szükséges adatokat.